gunillalindskog.blogg.se

Julskyltning/ Svart fredag

Publicerad 2016-11-27 20:48:00 i Allmänt,

För första gången på många år har jag gått ut på julskyltningen. Det var mysigt med alla ljuslyktor och alla stånd utefter Storgatan där många försöker sälja allt från hemmastickade mössor till vackert julpynt. Korv och glögg säljs också så hungrig behöver man inte vara . Blir ändå lite nostalgisk och tycker det var bättre förr. Pappa och jag gick ut på kvällen och tittade i alla skyltfönster som pyntats och ställt fram sina "bästa" grejer. Inga affärer var öppna men alltid mycket folk och trängsel framför alla fönster. Varje år stannade jag framför leksaksaffären där ett elektriskt tåg körde runt . Där kunde jag stå länge och titta. Varje år önskade jag mig ett sånt tåg men jag fick aldrig något. Den sorgen har jag kommit över för många år sedan. Första advent hemma minns jag bara att vi tände ljus på morgonen när vi åt frukost. Att gå till kyrkan var inte aktuellt. Några elljusstakar fanns inte. Tänk vad gammal man blivit! eller tänk så mycket man hunnit med i livet! Givetvis handlar julskyltningen nu för tiden om att köpa och jag blev frestad flera gånger idag. Glögg är gott - men nej jag behöver ingen glögg just nu (men sen hemma med pepparkakor till) Inne på HM har de en jättesnygg, nej inte en utan flera snygga kappor/jackor några ganska dyra några med hyfsade priser - och där är den där halvlånga kappan, precis en sån som jag vill ha . jag har kappor och jackor så jag klarar mig och fler frestelser stöter jag på Jag lyckas stå emot varenda en. Bra gjort Gunilla! Svart fredag/Black friday. Vad är det för fel på svenska språket eftersom man inte orkar översätta detta begrepp till svenskan. (Får väl vara glad för att man orkar översätta Alla hjärtans dag till vårt språk.) Är denna svarta dag något som är bra eller dåligt för oss. Klart bra för de som har ont om pengar och an fixa julklapparna mycket billigare Bra för de stora affärskedjorna som har råd att ha flera reor per år och kanske en risk för mindre butiker som precis får ihop sin verksamhet. Blir det inte lätt att vi köper mer än vi behöver bara för att det är billigt? Rekommenderar er att gå in på politism.se och läsa ett inlägg om svart fredag Nu blir det långt, kanske för långt igen Ha det

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela