gunillalindskog.blogg.se

Första advent

Publicerad 2017-12-03 22:17:08 i Allmänt,

Första söndagen i advent är snart slut men det är härligt när man får tända ljus. Jag blir lite nostalgisk och minns julskyltningen från min barndom. Alla julsaker i affärerna plockades fram till första advent och på kvällen gick jag och min pappa runt och tittade i alla skyltfönster. Inga affärer var öppna på söndagarna då. Varenda år stannade jag längst vid fönstret till leksaksaffären(skyltfönstren var säkert nytvättade) och betraktade det elektriska tåget som körde runt, runt. Jag önskade mig alltid ett sådant men fick aldrig något.(Jag har överlevt ändå). Det var många på stan denna kväll och man mötte alltid flera bekanta. Idag blev vi bjudna på lite adventsgodis såsom glögg(alkoholfri förståss) god skinka och godiskarameller. Detta intogs vid ett fint julpyntat matbord med trevligt sällskap. PÅ hemvägen njöt vi av fullmånen och fick senare veta att det kallas supermåne eftersom månen är väldigt nära jorden just nu. Angående #metoo-uppropet så funderar jag över varför Heimersson fått sparken från aftonbladet pga att han var kritisk till uppropet. Måste erkänna att jag inte läst hans artikel och kan därför inte ha en bestämd åsikt om den i sig var kränkande eller ej. Jag tycker att man måste ha rätten att ha avvikande åsikter oavsett om det gäller #metoo eller andra frågor. #metoo handlar ju om alla människors lika värde och rättigheter oavsett kön. Önskar alla en ljus adventstid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela