gunillalindskog.blogg.se

alla helgons helg

Publicerad 2017-11-06 00:27:35 i Allmänt,

Hur många helgon firar vi Sverige? Något felformulerat för i den protestantiska inriktningen ska vi inte be till några helgon alls. Katoliker däremot har många helgon att välja mellan. Istället ska vi minnas de nära och kära som lämnat jordelivet och det är inget fel med det även om det inte riktigt passar mig. Måste ändå erkänna att jag blivit påverkad av helgen och sänt mina föräldrar några extra tankar. Annars får mamma minst en tanke varje gång jag hör psalmen Härlig är jorden eftersom vi alltid sjöng den som avslutning på blåbandsmötena där vi var bägge två. Min pappa har jag inga sådana associationer till. Han var ofta på sjukhus och jag var nio år när han dog. Jag lärde aldrig känna honom ordentligt och har försökt få en uppfattning om honom genom de personer som kände honom. Jag förstår mycket väl varför adoptivbarn vill veta hur deras biologiska föräldrar är. Jag är otroligt tacksam för att jag inte förlorat något av mina barn och barnbarn. Mina tankar denna helg har mest gått till de jag känner som nyligen förlorat någon nära t ex make, syskon eller barn. Något jag uppskattar är alla ljus som lyser på våra kyrkogårdar. Om jag bodde närmre mina föräldrars grav skulle jag gå dit lägga ut en vacker krans och tända två lyktor, en för mamma och en för pappa. Vill önskar alla ett gott liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela