gunillalindskog.blogg.se

Rymden

Publicerad 2017-09-11 01:18:22 i Allmänt,

Ikväll hade jag förmånen att få lära mig lite om rymden. Jag förstod inte allt men mina kunskaper ökade med 100%. Eftersom de var 0% innan var det inte svårt att komma upp till den ökningen. Bl a fick jag veta att det tar 100 000 år att färdas från ena ändan av vår galax till den andra ändan. Det vi kan utforska under en livstid är lika stort som ett tumavtryck. Att månen kommer längre och längre bort från jorden, visserligen bara lite per år och att den kan "ramla" loss från jorden. Just nu är den drygt 384 tusen km från oss Att det krävs tre egenskaper för att bli godkänd som planet och de är att den är sfärisk, snurrar runt solen och städar upp den väg den far på. Att vi lyckats skrota ner inte bara på jorden utan även i rymden. Nog om detta. Dagens stora nyhet är att Hasse Alfredsson gått bort. Han var åtminstone inte ung och hade många strängar på sin lyra. Om han var en underbar, omtänksam person vet jag inte men det lär jag väl få reda på nu. Sov gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela