gunillalindskog.blogg.se

Partiledarnas tal

Publicerad 2018-05-22 22:04:06 i Allmänt,

Igår lyssnade jag på Ebba von Bushs tal och idag Jan Björklunds. Uppdraget var att tala om hur vårt samhälle ska se ut 2028 ,deras vision, men ingen av dem pratade om det. Möjligen kan man tänka sig att Björklund kom dit även om det är långsökt. Återkommer till det. Ebba började i negativ anda och pratade om alla försämringar i vår välfärd som skett de senaste 4 åren. Hon glömde eller kanske har förträngt, alla neddragningar som skett under den tid Alliansen regerade t ex arbetslöshetsersättning begränsat antal dagar man får vara sjukskriven är några exempel. Därefter berättade hon om att KD om de får makten ska fixa till fler äldreboende och ta bort de långa köerna i sjukvården. Skatten ska inte höjas. Detta ska ske nu efter valet alltså 2018-19 och inte ett ord om2028. Det var mest det vanliga pratet om hur illa det är nu och jag upptäckte ingen vision. Hon pratade även om kriminaliteten och om "no going grupper". Jag tror hon sa så och jag måste kolla vad det är. Jan Björklund gjorde tvärtom och pratade om allt som blivit bättre i världen mindre fattigdom, mindre svält, mindre analfabetism och med det kom han in på sitt favoritområde skolan. Vi ska ha en kunskapsskola och alla ska ha tillgång till skola. Han höll ett starkt försvarstal för EU och samarbete mellan nationerna. Skickligt kunde han i samma mening förena SD och V genom att påstå att de avskyr EU. Starka ord och V kan inte sägas avsky EU för det är inte sant bara för att man inte vill vara medlem. Han ansåg att liberalismen var hotad i Europa och givetvis har liberalismen en framtid och världen behöver liberalismen ansåg Jan. Eftersom han inte jämfört med Ebba sa att allt skulle hända direkt efter valet så kanske, om man är riktigt snäll säga att han var närmre en vision än Ebba. Jag vet inte riktigt i detalj vad han menar med kunskapsskola men klart är att lärarna är till för att förmedla kunskap men om det innebär omåttliga krav utan någon som helst hänsyn till de som inte har så lätt för sig eller mognar sent och blir tidigt utslagna så är jag inte med. Ebba vill avskaffa landstingen men vad och hur hon vill ha det istället sa hon inte. Det är något som jag är osäker på men erfarenheterna från vårt landsting är inte särskilt positiva. Däremot är jag inte säker på att det blir bättre med något annat. Oj oj nu är ni trötta på mitt långa inlägg. Ha det gott ändå. Gunilla

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela