gunillalindskog.blogg.se

Livet är en fest

Publicerad 2017-05-28 15:16:40 i Allmänt,

Igår hade jag förmånen att få vara gäst på evenemanget Livet är en fest som anordnades av kommunens fritidsgårdar. Livet är en fest är ett arrangemang som återkommer varje år och Sveriges kommuner turas om att vara värd för eventet. Det var cirka 400 ungdomar som kom till Nordichallen och där fick de inta en 3-rätters middag. Matlagning och servering stod Altinska för (Altinska är ett gymnasium med ´restaurang och livsmedelprogram) Alltinska elever servade också publiken med alkoholfria drinkar under hela kvällen och de fick jobba hårt för drinkarna var populära. De gjorde ett jättebra arbete. Klädstilen varierade med allt från mysbyxor till jeans och det mest enhetliga i klädstilen var jeans med hål i. (hur man nu kan få för sig att köpa sådant är för mig en gåta.) Hudfärgen var blandad och mitt intryck är att det var ungefär lika många tjejer som killar. Kanske någon övervikt för det kvinnliga könet. Jag såg inga "tjockisar" och funderar över om de är mobbade och inte få vara med i gängen? Eller är det så att man lägger på sig övervikt först när man kommit upp i åren- men det stämmer inte för det har varit mycket oro för överviktiga ungar. Kan det vara så att "tjockisarna" inte vill åka med på övernattningar för att de skäms för att visa sig avklädda? Några ungdomar fastnade framför datorn och spelade fotboll i ett par timmar. En tjej satt med sin mobil i ett hörn under hela festen. Antar att hon måste må pyton och haft tråkigt. Jag blir förstås nyfiken på orsaken till hennes undanskymda plats och ickedeltagande i festen. Många hade sina mobiltelefoner i handen men till skillnad från de vuxenmöten jag deltar där man pratar i mobilen så fort det är fikapaus så pratade ungdomarna direkt med varandra. Där har vi något att lära av de unga. Ungdomarna skötte sig bra såg inga fulla ungdomar. De som ville in var tvungna att blåsa och jag vet inte hur många som avvisades. Både socialtjänst och vuxna på stan var där och kollade in läget. Fritidsledarna från Sundsvall var inte lätta att känna igen trots att de hade jackor med text på baksidan. Tycker att det varit både snyggare och lättare att hitta dem om alla haft samma färg på sina luvjackor. Mycket bra gjort av fritidsledarna i Sundsvall. Stort tack för allt jobb ni lagt ner. Önskar er en bra semester. NBV-Gunilla

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2017-05-28 21:19:57

Tack för din medverkan och dina tankar.
Detta var en framgång för Föreningen Fruktdrycker.

Postat av: Zaedi

Publicerad 2017-05-30 19:52:12

Nu var det "Mitt Gastronomi Restaurang" storgatan som fixade frukost, lunch och denna middag. Dukade och serverade var väl Birgit och Linda P med våra ungdomar som hjälp..Drinkarna gjorde Altinska. Hört att det var lyckat.

Svar: Okej Beklagar att jag missuppfattat
gunillalindskog.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela