gunillalindskog.blogg.se

Vanlig dag

Publicerad 2018-05-30 23:57:00 i Allmänt,

Idag har jag provat på yoga tillsammans med ett gäng trevlliga ungdomar. Ledarna var trevliga och säkert mådde en del av kroppen bra av dessa rörelser men helt tänd blev jag inte. När man yogar ska man ha ett mantra och de mantrat använde måste vara ett konstigt språk för jag begrep ingenting och kände inte igen språkmelodin. Antar att det var Indiska. Jag "sjöng" inte med dels därför att ajg inte ville bli ensam kvar i rummet och dels för att jag vil förstå vilka ord jag använder. Jag lärde mig även att det finns flera olika sorters yoga och jag tror att ledarna nämnde åtminstone 4 olika metoder Under avslappningsövningen som avslutade yogapasset var jag inte avslappnad men det gjorde inget för tankarna for hit och dit vilket kan vara skönt emellanåt. Slutsats Vattengympa är bäst! På tal om ord så måste jag goggla på skillnaden mellan avkriminalisera och legalisera. Nog för denna gång Gunilla

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2018-05-31 15:34:19

Avkriminalisering är en juridisk term som innebär att man inte längre straffbelägger en handling som tidigare ansetts brottslig.[1] Den aktuella handlingen kan ha medfört böter eller fängelse, i vissa länder till och med dödsstraff.

Det finns flera anledningar till varför en avkriminalisering sker. Exempelvis kan handlingen inte längre ses som klandervärd, eller också menar man att lagen är ineffektiv. Effektivare åtgärder kan istället vara att införa skadestånd, avgifter eller vitesföreläggande.

Begreppet skiljer sig från legalisering. Denna innebär dessutom att verksamheten blir föremål för civilrätt – till exempel beskattning.

Svar: Tack Bra att du kollat
gunillalindskog.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela