gunillalindskog.blogg.se

Sverige

Publicerad 2016-05-12 22:07:00 i Allmänt,

Vad är det för land vi bor i egentligen?
Har nu fått lära mig att vi är landet annorlunda.   Jag har haft turen att höra en mycket intressant föreläsning och den kvinna som föreläste  gjorde det mycket bra.
Hon berättade att forskningen kommit fram till att vi är landet annorlunda.
Det beror bl a på att vi ett av de mest toleranta länderna i världen, Vi accepterar folk med olika sexuella läggningar, de som har en annan religion än oss svenskar, flyktingar m .fl.  Detta fick mig att inse hur svårt det måste vara för dessa grupper i andra länder eftersom jag nästan dagligen hör fördömande kommentarer om alla ovan nämnda grupper.
Vi i Sverige skiljer oss också åt från många andra nationer pga att vi har en stark tillit både till våra medmänniskor,
myndigheter , offentliga inrättningar.  Vi förutsätter att de ej är korrumperade att de följer regler och lagar. (Tänker på Uppdrag granskning och liknande program) Tilliten är också så kallad "sval tillit " för vi är inte helt beroende av dem för vår överlevnad Nåja måste erkänna att jag inte riktigt kan förklara sval tillit.   Tillit är ett vackert ord och om det ska fungera med tillit måste den vara ömsesidig och ordet tillit kan man läsa både bak och framlänges och få samma resultat.
Svensken (det trodde ni inte eller?) är religiös och de flesta tror att det finns någon form av högre makt. Naturen och naturupplevelser har ersatt kyrkobesöken.
Allvarligt är att tilliten hos de unga sjunker och vad det beror på kan man bara spekulera i.  Någon trodde att det har ett samband med att många av de politiska besluten har flyttats långt bort t ex att numera styr EU oss.
 
Vi svenskar är ett lyckligt folk, vad det nu är och hur man kan mäta det undrar jag.
För mig personligen är lycka en stark, oerhört stark känsla som man vanligtvis bara känner en kort stund.
Sväva på moln är detsamma som lycka och sväva är det ingen av oss människor som lyckats med någon längre tid 
 
Härligt med maj blommor. grönt och skönt ute och många möjligheter att använda cykeln.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela